tisdag 17 maj 2011

Höjdpunkter förra veckan.

1. Roller derby
Det här är vad jag håller på med nu. Jag hade som sagt första träningen när Linus och Sebbe var här, och i onsdags förra veckan gick jag på min första "frivilliga" träning (som vi måste gå på minst tre gånger för att bli godkända i nybörjarkursen) för att repetera det vi lärt oss och vänja mig vid att rulla fram. Då hade man liksom inte riktigt någon tränare, utan det var mera åka runt på the track och öva vad man kände för. Framförallt t-stopp för mig; plogstoppet känner jag mig säkrare på. Vändstoppet... tja, det går ibland.
På lördagskvällen volontärarbetade jag på en match mellan Fantastic Fourteen och the Good, the Bad and the Gorgeous (alla är medlemmar i Berlin Bombshells, men de är så pass många att de har delat upp sig i två lag och kan köra matcher mot varandra). Jag sålde merchandise; ungefär två t-shirtar och två påsar med knappar. Blev själv väldigt lockad att köpa både en Berlin Bombshells-t-shirt och en badge med texten "talk derby to me".
Och så på söndagen var det riktig träning igen; fullt ös i tre timmar. Repetera stoppen, lite muskeluppbyggningsträning, men framför allt övade vi på att ramla rätt. Aj, när man visst inte hade tillräckligt bra knäskydd. De gled och de var inte tillräckligt bra vadderade, så nu har jag härliga sår som vätskar ur sig på knäna, samt många ömma punkter och blåmärken på mina smalben. Men det känns så rätt! Och gör så brutalt ont. Mina stackars vänner här har väl redan tröttnat på hur jag tjatar om den här sporten och klagar på min absurt intensiva träningsvärk. Men jag älskar det!
För er som vill få en mysig introduktion till roller derby rekommenderar jag starkt filmen Whip it med Ellen Page (Juno, Inception) och Drew Barrymore (både som skådespelerska och regissör).

2. Vänner
Före onsdagsträningen förra veckan satt jag och Mario vid kanalen på en filt och bara pratade; när det började regna satte vi oss istället under filten. Det var fint. Efter träningen mötte jag upp med honom, Paul och Alex och vi sprang även in i Bruno och några tjejkompisar till honom. Paul fotade massor när vi satt vid kanalen och har gjort en film av det, precis som han gjorde på Tines födelsedagsfest. Sedan delade jag och Mario på en pizza och jag råkade somna hemma hos honom och Alex för jag var dödstrött efter ett morgonskift och derbyträning.
På fredagen åkte jag efter jobbet hem till Paul och hängde med honom och hans lägenhetskamrater Basti och Johanna. Senare gick jag, Paul och Johanna ut tillsammans; vi trängde till exempel in oss i en fotoautomat och tog fantastiska bilder. Tyvärr har de fortfarande dem, men de lovade att de skulle scanna in dem och lägga ut dem på facebook så jag också skulle få dem.
I söndagskväll kom Marie hem! Det har varit tomt i Berlin utan henne. Efter en vecka i Sverige och en vecka i Stavanger är hon äntligen, äntligen, äntligen tillbaka här, i samma stad som mig. Vi träffades på kvällen och promenerade, min redan påbörjade träningsvärk till trots. Eftersom jag hade det tidiga skiftet på måndagen så var jag tvungen att gå hem rätt tidigt, men fick som tillfällig avskedsgåva en påse salt- & vinegar-chips. Omnomnom.

3. Böcker
Efter en väldigt intensiv första månad på jobbet då jag läste fem böcker har jag nu lugnat ner mig lite. Jag läste ut Freakonomics (betterbooktitles.com-titeln) förra veckan, en rolig statistikbok där de applicerat ekonomi på mer riktiga saker än bara nummer. Eller något sådant. Trots min hög med böcker här hemma så kände jag att njäh, och tog med mig Keith Richards självbiografi Life hem istället. Intressant, hitttills! Min chef sade att man blev lite trött efter en fjärdedel av boken. Men han skriver mer som om han för ett samtal (vilket han väl säkert gjort med den som hjälpt honom skriva boken) än att säga allting i precis kronologisk ordning.

1 kommentar: