fredag 27 januari 2012

Ett försenat nyårsinlägg.

För ett tag sedan tog jag ett beslut att aktivt söka upp nyheter och försöka hålla min allmänbildning i schack. Den har slappats av sedan flytten till Tyskland, och har gett mig dåligt samvete. Alltså är jag nöjdare med mig själv om jag tittar på nyheterna och läser lite tidningsartiklar. Men det är inte roligt. Ja, jag mår bättre i mig själv, men vad i helvete håller vi på med i världen? Det kan vara otroligt deprimerande. Och även om jag tittar på nyheterna så hänger jag inte helt med i svängarna i de röda delarna av vår riksdag; Juholt hit och Löfven dit och så in med Jonas Sjöstedt med. Det leder ju till väldigt röda nyheter, men känns mest som en uppvisning av kaos.
Jag har även startat om listan med böcker jag vill läsa och försöker begränsa den till "finare" litteratur (för den andra läser jag ju ändå). Tanken är att jag ju faktiskt gillade en del av böckerna vi läste på IB, så varför fly den enbart för att den anses som "höglitterär"? För ja, det är det jag har gjort, till stor del. Jag är så skadad av IB att tanken på vidare studier ger mig panikångest. Att börja läsa på riktigt igen kanske hjälper, kanske är det ett första steg tillbaka till studier (det steget alla mina klasskamrater antingen aldrig behövde ta eller tycks ha hittat igen efter bara något år).
Jag har även en lista över filmer jag vill se. Fast där är det inte särskilt mycket snofsig film (även om jag definitivt vill skriva dit the Artist). Mer sådant som Indiana Jones och Star Wars och allt sådant där jag tycker om tanken på, utan att ha sett det på evigheter. Men i morse gjorde jag i alla fall en liten insats även för mitt relativt icke-existerande snofsiga film-jag. Det var enkelt och trevligt, och jag tycker i borde göra samma sak, särskilt om ni gillar böcker:

The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore from Moonbot Studios on Vimeo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar