torsdag 13 januari 2011

"Hallo! Ich suche eine Arbeit, suchen Sie vielleicht jemand?"

Jag har en jobbintervju! På måndag! Klockan elva! Det är på ett café/bageri som heter Brezel Company här i Neukölln. Jag var bara förbi där igår och lämnade ett CV, och idag ringde en kvinna. Jag suger på tyska över telefonen, så det blev nog ett dåligt första intryck, men jag kan förhoppningsvis charma bort det på måndag.
Jag har inte hört något om rummet än, men bara knappt halva dagen har ju gått, så.
Dagen började tidigt, då jag mötte Marie utanför hennes au pair-barns dagis vid tio-tiden och vi tillsammans vandrade till hennes lägenhet, med ett stopp för att köpa yoghurt och en tidning. Sedan gick vi till henne och fördjupade oss i kaffe och tidningar, i ett försök att hitta mig ett jobb. Tyvärr hittade vi inga jobbannonser, men vi hade en trevlig stund med tidningsläsning och jag försökte desperat lösa ett korsord på tyska. Det gick faktiskt över förväntan! Fast det innebär ju kanske 5-6 ord, men ändå.
Nu har jag köpt en tidning som Astrid, Maries au pair-mamma, tipsade om hade mer ungdomliga jobbannonser, och ska söka jobb i två videobutiker över nätet. Go me!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar