måndag 25 oktober 2010

1980-talet hade nog varit min grej.



I torsdags, efter att ha skrivit här, åkte jag till Ung i Berlin som hade matlagningskväll. Vi var 14 pers som gjorde två stor former lasagne, en med och en utan kött. När vi lagade maten gjorde jag Bechamel-såsen utan att den brände vid! På första försöket! Jag är fantastisk. Sedan att jag egentligen bara stod och rörde och pytsade i lite mjölk då och då och fick hjälp med allt annat har ingenting med saken att göra.När vi satt och åt den otroligt goda lasagnen vid det framimproviserade långbordet satt jag mittemot en svensk som bott i Berlin i över ett år, Linus. Efteråt skulle han på jazzklubb och erbjöd alla som ville att följa med. Jag, Marie, en kille vid namn Petter och en tjej vid namn Maria hängde på. Vi tog oss först till Friedrichstrasse och Petters lägenhet för att han behövde lämna sin ryggsäck. Sedan vandrade vi vidare till Schlot, som klubben hette. Väl där drack vi en öl, stal ett bord, lyssnade på jazzen från de medelålders männen på scenen och jag tappade ett 2€-mynt (tror jag), vilket är dumt när man har en skral budget. Men det var trevligt, och även om jag kom hem sent och sådär så kom jag ändå inte i säng särskilt mycket senare än vanligt.
I fredags, efter skolan, chillade jag hemma med datorn, och peppade rullskridskodiskot på SO36 på kvällen. Eftersom jag påbörjade midagen sent och dessutom skypade med Mikaela samtidigt som jag gjorde mig i ordning kom jag iväg lite sent, men hade ändå hunnit i tid om jag inte sprungit på en koreansk studentska som ville undervisa mig om "the Holy God Mother" för en skoluppgift. Jag tyckte synd om henne som var tvungen att stå och göra något så otroligt tråkigt en fredagkväll, och misstänkte att hon verkligen inte hade fått särskilt många napp, så jag gick med på det. På grund av det missade jag två tåg, men hon var snäll och pratade om intressanta saker, även om jag inte är religiös. Vi ska träffas på onsdag igen, för hon behövde det för sin skoluppgift. Om hon försöker kidnappa mig till en sekt så lovar jag att fly.
Väl framme och utrustad med de fulaste rullskridskorna i byggnaden träffade jag Eric på rullskridskogolvet. Man betalade 3€ för en timme, och först fann jag det snålt, men efter att ha upptäckt hur dödligt svettig man blev på golvet förstod jag det. För övrigt vill jag verkligen, verkligen ha ett par rullskridskor (hint julklapp - finns på blocket hint)! Det åkte runt äldre män som måste varit unga på typ 70-80-talet och lärt sig åka bra då, för de rockade ju golvet totalt. Jag vill bli så bra! Det är ju uppenbarligen dessutom bra träning. Vi avslutade kvällen med varsin öl utanför ett Spätkauf och försökte åka hem ganska tidigt, då vi alla var ganska trötta och Marie dessutom hade ramlat och tagit emot sig med sin hand och fått ont i handleden. Med min expertis som läkardotter sade jag att det var en allvarlig stukning. Det visade sig att hon har en spricka i det viktigaste benet i handleden. Woopsie daisy. (Kanske ska passa på att önska mig ett par handledsskydd med. Fast tror vi har det hemma.)
Suddig, men lycklig.
Mer hinner jag inte berätta om idag, beklagar! God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar