söndag 17 oktober 2010

Oktoberfest, scones, Burgermeister.

Nu kommer ni få ett sådant där fint, långt inlägg igen, som inte ens är komplett för all den tid jag varit frånvarande. För att förenkla ert läsande har jag delat upp det i segment. Jag har totalt misslyckats med att hålla mig till ett tempus, men försökt fixa det. Om det låter konstigt någonstans kan det nog vara därför.

Onsdag
Ah, onsdag, onsdag. Det var en bra dag. När jag kom hem från skolan så låg Tip Berlin på bordet tillsammans med övrig post. Jag öppnade upp magasinet som presenterar vad som händer i staden under de kommande två veckorna och skummade. Jag hittade dels en film jag måste se, men även Festival of Lights som skulle invigas av borgmästaren på Potsdamer Platz på kvällen, och där skulle även vara fyrverkerier och dylikt. Jag, som varit duktig och förnuftig och suttit inne om kvällen alltför länge, ville gå dit och se fyrverkerierna åtminstone. Jag ville verkligen inte göra det själv, och Marie var på utflykt med sin au pair-familj, så jag ringde Eric och Louises gemensamma telefon. Nådde dem inte först, och jag blev nedstämd av tanken på att jag var i Berlin och bara skulle sitta inne hela kvällen, men så ringde Eric upp. Louise var på Lucia-övande i kyrkan, men han var pepp på att mötas halv nio. Jag blev såklart försenad för att S-bahn var i tid för en gångs skull, men köpte som kompensation med mig öl. Vi möttes upp, vandrade runt bland människorna, jag sörjde att jag glömt kameran, för mycket var upplyst (och jag har ju ändå en fyrverkeri-fotoinställning på den) och sådär. Jag skadade fingrarna när jag skulle öppna ölen och Eric fick visa sina manlighet och öppna bägge. Vi såg fyrverkerierna som var fantastiskt vackra, något helt annat än nyårs- och valborgsfyrverkerierna hemma kan man säga, och mötte sedan upp med Marie. Jag sade: "Jag känner för att göra något dumt," Eric sade: "Det är Oktoberfest på Alexanderplatz". Alas, vi åkte dit, hittade en för tillfället dittransporterad timmerstuga fylld med vrålande turister, traditionella utstyrslar och en DJ som varvade AC/DC och Gloria Gaynor med tysk folkmusik. Vi trädde in i dimman, dansade med fulla tyskar, Louise anslöt sig till oss, jag och Eric köpte varsin enliters-sejdel med öl och därefter gick det bara utför, på ett sådant där härligt rutschbane-sätt. När de stängde stugan vid okänd tidpunkt rörde vi oss österut till Warschauerstrasse i hopp om att hitta något ställe där man kunde dansa. Istället irrade vi runt lite, tog kort i ett fotobås, stötte på svenskar och satte oss slutligen på gaybaren Himmelreich mest för att vi inte hittade något annat. Jag pratade med bartendern, fick låttips och plötsligt var klockan bortåt fyra-fem och jag fick sova hos Eric och Louise.

Torsdag
Så nej, jag gick inte till skolan i torsdags. Förlåt mig, mor, far och andra som kan tänkas bry sig. Jag vaknade till vid elva, lånade Erics dator och tittade på halva Me & My Dick, musikalen som inte har med Harry Potter att göra från gänget som gjort de fantastiska Potter-musikalerna, tills alla vaknade till lite mer. Då tog jag mig upp och gjorde scones till oss. Marie, som sovit 2,5 h, anslöt sig för brunch och med sig hade hon Dirty Dancing 2, som vi pratat om att hyra kvällen innan, och Cabaret. Sconesen blev klara, Eric gjorde pannkakor, vi klämde ihop oss fyra och täcken och filtar på deras bäddsoffa (vilket såhär i efterhand kan tyckas märkligt eftersom sängen nog är större) och tittade på Cabaret på Erics dator. Mysfaktorn var hög och jag dåsade bort de sista tio minuterna, eller så. Sedan pratades det om att vi skulle göra oss i ordning och åka till Ung i Berlin. Max hade anlänt och jag tänkte bara träffa honom först, innan jag åker hem och gör mig i ordning. Men icke, så blev det inte. Efter att ha suttit på en bänk och läst Artemis Fowl på tyska medan jag väntade på Max så är klockan redan halv sju, och i kyrkan börjar det vid sju, så jag skippade det och hängde med Max, Daniel, Henrik och Linnea istället. Daniel och Henrik läser här i ett halvår och Linnea är Henriks flickvän som var nere och hälsade på. Vi gick till Burgermeister, den före detta allmänna toaletten som nu är ett riktigt bra hamburgerhak, köpte med oss mat och hängde sedan en stund innan Daniel och Max skulle till Lido och se the Wombats. Jag åkte hem och sov, för det kändes vettigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar