måndag 18 oktober 2010

Big Bang, eller som tyskarna säger: Urknall

Fredag
Det var ingen riktigt bra dag från början, fredagen. Skolan var seg och allt kändes lite jobbigt. Därför var jag väldigt glad att Max var i Berlin, så jag skulle kunna lägga det bakom mig så snabbt som möjligt. Vi, det vill säga jag och de som bodde i Daniel och Henriks lägenhet, möttes upp på U-bahnstationen Naturkundesmuseum, för där låg, som namnet tydligt säger, naturhistoriska museet. Några ofantliga dinosaurieskelett gjorde helt klart sitt för att göra dagen bättre! Jag återförenades med kunskapen om Diplodocus, ett namn som jag minns från min barndom. Dinosauriekunskapen når verkligen sin topp på dagis. Naturligtvis fanns det annat med, som ett ganska imponerande rymdrum och en sanslös mängd uppstoppade djur, samt en tillfällig utställning som hette Klasse Ordnung Art, alltså King Philip Classified Over Fifty Green Spiders (Kingdom Phyllum Class Order Family Genus Species). Jag läste inte jättemycket just där, men det stod lite om jägarutställningen de hade på museet under han-som-inte-får-nämnas-vid-namns tid. Från den utställningen fanns en uppstoppad panda kvar. Museet tyckte även det var smart att bygga en halvmeter lång fluga i modell, samt en en-meter-i-diameter stor spindel. Kul. Verkligen. Som om man inte är rädd nog för de sakerna ändå. Det var väldigt mycket information att ta in, så jag skummade det mesta och läste mer noggrannt om det som var intressanta (jag erkänner att jag inte ens gick in i geologirummet).
Dazzle.
Vi tog beslutet att gå på den pub crawlen som jag och Marie gick på i början av vår tid här. Jag åkte hem och åt och gjorde mig i ordning, och åkte sedan för att möta de andra vid Yesterday Bar klockan 21. De blev försenade, men det var okej, för jag var ändå tvungen att leta upp en bankomat då den nere i U-bahn inte fungerade, och den närmsta låg vid nästa U-bahnstation. Så i slutändan väntade jag bara kanske tio minuter inne på baren, och jag fick chansen att hälsa på Jeff från Australien (han surfade inte) och Timo och Sven, två medelålders män från Sverige. Temat för kvällen visade sig bli fußball, då nästan varenda ställe vi gick till hade ett fußball-bord. Vi började på Yesterday (fußball); gick vidare till goth-stället Last Cathedral; vidare igen till King Kong Klub (fußball) som jag fortfarande älskar; vidare till Fire Club (där det återigen inte var något folk innan vi kom dit) och slutligen, före klubben Franz, hamnade vi på Dazzle (fußball). Jag gillade Dazzle, de spelade bra musik och hade ett schysst dansgolv, men det fanns ändå ställen där man bara kunde hänga och chilla. De skulle även ha en Halloween-kväll den 30 oktober, och jag och Marie letat efter en fest tills dess, så vi kanske hamnar där, vem vet. Franz var bättre denna gången än sist. Jag dansade i omgångar, fast inte så mycket, men mest satt jag och pratade, med Max under ett parasoll ute i regnet, och med allesammans inne i rökloungen (så min klänning luktar skit, men det var enda stället inomhus som det var okej ljudnivå på). En fin kväll!

1 kommentar: