fredag 1 oktober 2010

"Die Kette hat aufgesprungen."

Nu skriver jag pü en av skolans datorer, sü ni für stü ut med ü istället för °a.
Igür mötte jag mina föräldrar och min storebror pü flygplatsen, helt problemfritt. Jag tog dem till deras hostel, fick saker frün Sverige (till exempel lökkorv och kaviar) och sedan klev vi pü en buss för att gü ut och äta. Vi hamnade pü en extremt tysk restaurang/-t bryggeri i närheten av Museuminsel och Alexanderplatz. Jag rükade beställa knödel till mig och mamma. Woops. Vi delade även pü tvü kannor öl (totalt 3 l), och blev sedan alla väldigt trötta. Men vi gick i alla fall till Alexanderplatz och drack kaffe, och jag och pappa üt glass. Sedan bestämde vi oss för att üka hem, och tog lite omvägar hit och dit för "vi vill ju üka ovan marken".
I morse kom jag iväg för sent hemifrün. Jag visste att jag skulle bli sen, men jag blev väldigt mycket senare än jag trodde. Jag var ju tvungen att köpa nytt münadskort idag, sü glad i hügen gick jag till en biljettautomat, valde biljettyp och satte in mitt kort. Men nej, just det, vi är i Tyskland, det enda landet i världen som föredrar Maestro framför Visa. (Roligt fakta: jag bytte frün Maestro till Visa precis före flytten, för "Visa är ju mer güngbart utomlands".) Svärandes över tysk dumhet gür jag ner frün S-bahn igen och letar upp närmsta bakomat, tar ut pengar och gür ner i U-bahn som dü är närmre. Men där nere fanns ju bara automater som tar kort, men inte Visa! Sü jag gür till S-bahn, kollar en annan automat än den jag kollade först - nej, den funkar ju inte eftersom idiotungar har karvat i touch-skärmen med nycklar. Sü jag fick gü tillbaka till första automaten och köpa min biljett där. Cirkeln är sluten!
Sü, hur förklarar jag dü detta för min lärare när jag troppar in 45 minuter för sent? Jo, jag tänjer lite pü sanningen och säger: "Mein Fahrrad hat gebracht." Alltsü, min cykel har gütt sönder. Inte helt fel, men inte riktigt rätt heller. Nüja. Nu är rasten strax över, üter till lärandet!

1 kommentar: