onsdag 10 november 2010

En jobbig dag.

Måndag 1/11
Dumma, förvirrande tankar som inte försvann över natten, utan spökade hela dagen och gjorde allting jobbigt. Jag skypade med fantastiska Zoof efter skolan som hjälpte mig reda ut vad det egentligen var jag tyckte och tänkte. Därefter skypade jag med Martin och vi kom fram till att vi inte fungerade på avstånd.
Jag hade försökt ringa Linus på eftermiddagen, och framåt sex ringde han upp. Vi möttes i närheten av IH Prolog, alltså min (och hans gamla) skola, för att se Findet Nemo, alltså Hitta Nemo på tyska, trodde jag. Dock hade de blandat ihop papperna, klantarna, så vi fick se den tyska filmen Sonnenallee istället. Det var verkligen en helt okej film! Som en lite äldre version av Bert, fast i Östtyskland. Sonnenallee är en gata här i Berlin som delades av muren, och i filmen (kanske i verkligheten med?) hade västmänniskor byggt upp en ställning på andra sidan muren så de kunde se över på öst-sidan. Fast det var egentligen bara en liten del av filmen, egentligen handlade den om tonåringar och deras problem, och hur svårt det var att få tag på de rätta, hippa sakerna man såg på väst-TV i öst-Berlin.
Efteråt bjöd Linus hem mig till sig för att dricka lite vin och lära mig spela backgammon. Vi lyssnade på musik och pratade och tittade på gamla bilder på varandra från förr i tiden. Det var roligt, välbehövligt och mycket uppskattat.

1 kommentar:

  1. åh! sonnenallee. läs bok också. (den heter typ auf der andere ende der sonnenallee eller något sånt) den är bra!

    SvaraRadera