tisdag 21 september 2010

I'm in here, a prisoner of history. Can anybody help?

Igår var det skola som gällde, utöver ilska, ångest och besvikelse var det en bra dag. Efter skolan åt jag med två klasskamrater och en kompis till dem. Det var två spanjorskor och en mexikanska, så de pratade lite spanska, men de försökte se till att jag hängde med och pratade antingen tyska eller engelska med mig. Vi åt indiskt och jag blev så fruktansvärt mätt att jag glömde bort att äta på kvällen sedan.
Efter en trevlig lunch så gick jag till Pfenningland (billighetsbutik) och investerade i spännande saker såsom tandborste, bomullspads och tops. Lyxade även till det med tuggummin och chokladpluttar i stil med operamint (fast inte alls lika goda). Går nu på en budget, så lyx är relativt numera.
Sedan åkte jag buss hem, då jag valde att inte ta cykeln på morgonen på grund av en fin ryggvärk som jag tror har sin grund i mycket cyklande för ovan cyklist, och kanske även i en del ojämnheter i Berlins gator. Väl hemma studerade jag och samtalade med italienskorna Dora och Sara som också bor här.
Sedan satte jag mig vid datorn och stannade där resten av kvällen. Jag tycker dock inte att det var slöseri med tid då jag samtalade mycket med människor över Skype. Bland annat pratade jag och Max politik, och jag och Martin skypade länge och tittade tillsammans på jobb i Göteborg. Det verkar vara ont om industrier som behöver CNC-operatörer med de kunskaperna han har, eller, alltså, de program han kan. Vilket suger. Och många servitrisjobb i Göteborg kräver minst tre års erfarenhet och "gedigen vinkunskap". Dock sökte Burger King medarbetare. Yay. Fast det är nog inte helt illa, förutom att det är ett multinationellt företag. Hur som haver så mailade jag några ställen och frågade om det var värt för mig att skicka in ett CV, med tanke på att jag är här ett bra tag till. Sedan sov jag.
Idag satt jag i skolan och lärde mig om preteritum. Efter det började vi gå igenom de olika sakerna som finns på en bondgård; människor, djur och produkter som kommer därifrån. Jag satt och kände ömsom vikingarnas härjande i världen, då ord jag trodde skulle vara lika var helt annorlunda, antagligen då vi hållit fast vid fornnordiska (kjúklingur -> kyckling, till exempel); men sedan kände jag även av Hansans köpslagning genom hela Europa, och mer, runt 1400-talet. En del ord var nämligen så mycket mer lika tyskan än isländskan (Hengst -> hingst -> stóðhesturinn). Det är intressant att se att vårt språk utvecklats från så många olika stammar. Vi kanske ska vara försiktiga med att säga "vårt svenska kulturarv" och hur vi ska värna om det och skydda det från utomstående influenser, när så mycket av det, liksom vårt språk, faktiskt kommer någon annanstans ifrån. En slutgiltig moralkaka som jag hoppas alla främlingsfientliga jävlar sätter i halsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar