tisdag 28 september 2010

Monday, Monday, Monday.


måndag, 23.00
Internet har återigen kollapsat och tycks denna gång vara bortom all räddning, möjligen med undantag av experthjälp. Allt är omstartat, flera gånger, och sladden utdragen och inkopplad igen ett par gånger med. Så de otaliga tomma word-dokument min dator kan uppbåda tycks återigen komma till nytta.
Idag fick vi nya böcker i skolan, för vi är klara med A1-kursen och har gått upp i svårighetsgrad till A2. Känns bra! Dock märks skillnaden redan, lärarna (eller, ja, i alla fall Astrid) tycks ha blivit petigare. Idag övade vi inte bara ett sätt att formulera en mening, utan en massa olika sätt. Det viktiga var meningsuppbyggnad: om ackusativobjektet har ett personligt pronomen kommer det före dativobjektet i meningen; ackusativ kan stå före dativ i en mening om det finns en preposition i dativet, men det är egentligen inte helt korrekt. Det kommer krävas mycket övning för att få in det här i huvudet (för att inte tala om att komma ihåg/hinna greppa när det ska vara dativ eller ackusativ). Och ni fattar säkert inte ens vad jag skriver.
Efter skolan var meningen att jag och Marie skulle ha gått på DDR-museet, men hon blev akut inkallad till sina au pair-plikter, trots att hon egentligen skulle vara ledig hela eftermiddagen. Sjukt barn, nämligen. Eller ja, sjuk och sjuk. Det var full fart på Nike, Neos lillasyster, men hon hade ju hostat. Hon nös säkert två gånger när jag var där. Mycket sjuk, verkligen. Särskilt när hon slog mig på låret upprepade gånger för att hon ville ha uppmärksamhet. Jag älskar 3-åringar och är jätteglad att jag inte har Maries jobb. Men vi hade trevligt ändå, pratade och drack fantastiskt (!) kaffe. Jag avundas henne familjens kaffebryggare. Vi ska höras om DDR-museet senare i veckan.
På tal om senare i veckan så får jag mitt första besök! Mor, far och en storebror kommer hit. Och eftersom jag missförstod Henric så ska vi alla fyra gå på Dirty Dancing-musikalen klockan åtta på fredag (han ville egentligen inte med). Jag hoppas på bra väder och parkpromenader!
Igår tömdes förresten mitt rum på många av sakerna där, och idag togs massor med möbler bort (de tillhörde min värdinnas särbo). Så för tillfället sover jag på en luftmadrass, men på lördag får jag flytta in i Saras och Doras rum, för då åker de tillbaka till Italien, vilket är lite sorgligt; det har varit skönt att inte vara enda främlingen.
Kvällen har tillbringats med de filmer jag hade med mig på hårddisken, Rent och Bee Movie. Jag råkade ju få med mig The Royal Tennenbaums-DVD:n med, så om internet-problemet inte löses så lär jag väl se den med i veckan.
Nu ska jag dricka upp mitt pepparmintste, vara lite mer bitter och butter över internetets kollapsande och att jag inte får säga god natt till min man, och sedan sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar