måndag 6 september 2010

Skola, frukost till lunch, tankar.

Igår skaffade jag faktiskt Harry Potter und der Stein der Weisen, och har redan läst 26 sidor. Det går över förväntan, men så kollar jag inte upp vartenda litet ord heller, jag tycker det förstör läsupplevelsen. Det känns som om jag får en bättre förståelse för helheten såhär, och det känns som att det gynnar min vokabulär ändå, eftersom jag minns mycket av vad som står i den svenska versionen, som jag ju läst så många gånger.
Idag har jag haft min första skoldag på IH Prolog, lunchat och fikat med nyfunna vänner (två svenskor, en belgare) och införskaffat tyskt nummer. Själva SIM-kortet aktiveras inom 2-3 timmar, men jag ska träffa de jag lunchade med vid åtta, så den tyska mobilen får nog stanna hemma ikväll.
Skolan var bra, kändes det som. Mycket folk och en av mina lärare, Katrin, var bra. Den andra heter Astrid, henne får vi träffa i morgon. Min klass består av enbart kvinnor, varav tre schweiziskor, en fransyska, en spanjorska, en mexikanska, en ryska och en amerikanska. Något jag inte uppfattat tidigare är att man lär sig tyska PÅ tyska, men det var inte ett så stort problem som man skulle kunna tro. Det verkar som om jag hamnade i en lagom svår grupp. Idag har vi pratat möbler, och hur man formulerar enklare frågor och svar. Känns som en bra start! En del skoltyska dök plötsligt upp i huvudet på mig, vilket var hjälpsamt.
Jag känner mig mycket som Frank Wheeler i Revolutionary Road när jag går runt och fantiserar fram konversationer på tyska i huvudet, eller tänker på hur jag ska beskriva saker till bloggen. Och precis som för honom så går det inte som planerat, men till skillnad från honom så stör jag mig då inte på omgivningen, utan på mig själv och mina otillräckliga tyska-kunskaper som gör att jag inte kan anpassa mig till situationer tillräckligt snabbt. Mitt språk räcker inte till för att improvisera riktigt än. Men det ska det bli ändring på!
Tydligen så är jag en av få som ska vara på skolan så länge, många använder det bara som en språngbräda för att lära sig tyska. Det tycks som att majoriteten endast ska vara där 3-4 veckor. Svenskorna jag träffade, Agnes och Sigrid, ska läsa på skolan i 4 veckor, sedan tänkte de försöka hitta jobb.
Det grämer mig att jag glömmer ta kort, men jag har ju många dagar på mig. Kanske tar några ikväll!

1 kommentar:

  1. Wooho! Flygande start ju! Låter kanonbra. Fortsätt de inre monologerna, de kommer antingen att lära dig tyska, eller göra dig galen. Så det är ju typ hugget som stucket på önskelistan... Ha det bra!

    SvaraRadera